Loading color scheme

Jaslice

Rad sa decom do tri godine.

Rad sa decom ovog uzrasta obuhvata razvoj socijalno-emocionalnih odnosa, motoričke aktivnosti, razvoj čula, intelektualni razvoj i jezičke aktivnosti.

Razvoj socijalno-emocionalnih odnosa uključije razvoj druželjubivosti, posmatranje aktivnosti drugova, saosećanje sa drugom, saradnju (iako su konflikt i rivalstvo česti), poznavanje svog tela i svesnost svoje ličnosti (ime, pol, delovi tela, upotreba ličnih zamenica, prepoznavanje svog lika u ogledalu ili sa fotografije). U ovom uzrastu često dolazi do regresije u ponašanju, dete mokri u krevetu, priča kao beba, neposlušno je, ima napade besa, tvrdoglavo je i ljubomorno. Važno je znati da je razlog ovakvog ponašanja ovladavanje emocijama i telesnim sposobnostima. Sticanje samostalnosti vodi u konflikte, ponašanje okoline izaziva ljubomoru, a nesigurnost je rezultat nedovoljne pažnje. Igre koje pomažu razvoj socijalno-emocionalnih odnosa su: odlaganje potreba i želja, igre ogledalima, igre spremanja i raspremanja, prepoznavanje emocija, igre pokušavanja, igre naloga i zadataka, igre opuštanja, slagalice, igre pantomine, uhvati me, voli - ne voli i druge.

Motoričke aktivnosti uključuju vežbe hodanja brzo-polako, savladavanje prepreka, bacanje, guranje, kotrljanje, održavanje ravnoteže. Sprave koje se koriste su lopta, stepenice, konopac, krugovi, korpe za ubacivanje lopte. Deca motoričke aktivnosti vežbaju hodanjem po gredi, penjanjem na stepenicama, provlačenjem kroz tunel i otvor, okretanjem u krug, igranjem u pesku na terasi, igranjem u snegu i slično.

Razvoj čula uključuje muzičko-ritmičke i grafo-motoričke vežbe. Igre koje pomažu razvoj čula su: čista soba, mokro-suvo, čisto-prljavo, igre štipaljkama (dodir i zvuk), igre vodom (bojenje vode), kupanje lutki, toplo-hladno, suv-mokar, razlikovanje boja (odvajanje kuglica po boji), imitiranje zvukova (oglašavanje životinja, vetra, telefona, kućnih aparata, motornih vozila), prepoznavanje i razlikovanje tonova (zvona), imitiranje (zanimanja, ljudi, životinja), zakopčavanje (dugmad, pertle, rajsfišlusi), zatvaranje vrata pomoću modela, nizanje pertli, slikanje bojama, igre papirom.

Intelektualni razvoj podrazumeva sve istraživačke igre. Senzo-motorni razvoj traje do 24 meseca, a onda počinje period inteligencije, koji se razvija simbolima, posebno govorom. Istraživački duh podstiče dete da sve rastavi na delove i to opet sastavi, da upoređuje razne veličine, odnose i relacije. Dete u ovom uzrastu stalno traži nove igračke, jer se brzo zasiti starim, pa ih treba menjati. Upravo zato se Montesori materijali koriste određenim redosledom za izazivanje nekih veština. Igre koje se koriste za intelektualni razvoj su: šta nedostaje, šta je novo, šta ne pripada, slaganje po obliku, dohvati predmet, isto i različito, debelo i tanko, jedan meni-jedan tebi, traženje skrivenih predmeta, igre kockicama i slično.

Jezičke aktivnosti su veoma važne. Od 18 do 24 meseca se pojavljuje dvočlani i tročlani govor. Važno je da dete zna da pokaže šta njegov govor označava, da zna šta treba da donese i kad je nešto upitano. Razvoj govora je individualan i tako se njegovom razvoju i pristupa. U trećoj godini dolazi do ekspanzije fonda reči. Igre za razvoj jezičkih aktivnosti su: igre imenovanja, igre pogađanja, igre dopunjavanja, igre reči suprotnog značenja, igre telefonom, pričanje po slikama, dramatizacije, imenovanje predmeta i slično.